AI voor Dynamic Pricing
AI is tegenwoordig een actueel onderwerp, over ChatGPT en AI in het algemeen is nog nooit zoveel geschreven. Daarom is de vraag of AI je kan helpen bij je prijsstrategie een logische vraag.
Om die vraag te kunnen beantwoorden is het eerst nodig om een andere vraag te beantwoorden. Namelijk wat is AI precies? Wij zien AI als technologie die zelflerend is en in staat is om zelf complexe beslissingen te nemen.
AI als marketingmiddel
Door de grote hype rondom AI wordt AI ook regelmatig gebruikt als marketingmiddel. Iets wordt AI genoemd om een product beter te verkopen. In de praktijk blijkt het dan vaak niet om AI te gaan, maar om een “normaal algoritme”.
AI is een blackbox
Een groot nadeel van “echte AI” is dat het een blackbox is, je ziet wat erin komt, je ziet wat eruit komt, maar je kunt niet zien wat er precies onder de motorkap gebeurt.
Zeker bij het bepalen van de juiste verkoopprijs is dat in de praktijk een probleem. Veel klanten vinden het al lastig om het bepalen van hun verkoopprijzen over te laten aan software wanneer de regels hiervoor duidelijk zijn. Het laten bepalen van de verkoopprijs zonder te weten waarom een prijs wordt aangepast is nog een stap verder. Daarom kiezen we er bij Pricemotion voorlopig voor om (nog) geen AI in te zetten bij het bepalen van de juiste verkoopprijs. Natuurlijk blijven we de ontwikkelingen op de voet volgen.
Slimme prijzen
Wat we wel aanbieden is de mogelijkheid om aan de hand van zelf in te stellen prijsregels jouw verkoopprijzen automatisch te laten aanpassen. Zo weet je wanneer en waarom jouw prijzen worden aangepast. Misschien geen AI, maar wel heel slim 😉 .
Twijfel je nog? Tot 20 producten is Pricemotion helemaal gratis. Hiermee kun je Pricemotion laagdrempelig uittesten op een klein deel van je assortiment.